Sejarah Penolong Pegawai Perubatan

Author: .:: ApiSBudaKBaiK::. / Label:






SEJARAH PROFESION PEMBANTU PERUBATAN Profesion Pembantu Perubatan telah dikenalpasti pada awal tahun 1900. Pada awalnya ia dikenali sebagai 'Apothecaries' yang diperkenalkan oleh British Malaya di Pulau Pinang. Dibawah pemerintahan British Malaya 'Apothecaries' dikenali juga sebagai 'Sub-Assistant Surgeon' @ 'Dressar'. Sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan dari British nama Hospital Assistant telah diguna pakai dan pada masa kini dikenali sebagai Pembantu Perubatan (Medical Assistant).


APOTHECARIES - ialah seorang yang menyediakan,menjual dan mendispen ubat-ubatan. - di Britain seseorang yang telah lulus peperiksaan yang diadakan oleh Society Of Apothecary London dengan mendapat Diploma In Medicine,Surgery And Midwifery. - ini melayakkan mereka untuk menggunakan abrevasi LMSSA London di belakang nama mereka.


DRESSAR - ialah seorang yang membuat dressing luka pesakit dan membantu pakar bedah semasa pembedahan dijalankan. - iaanya ialah graduan dari sekolah perubatan yang mendapat latihan dari segi teori dan praktikal ilmu perubatan. - dressar yang telah tamat latihanya diberi kebenaran untuk melakukan pembedahan kecil & ringan. - ianya berupaya untuk merawat kes-kes luka , kepatahan dan berpengetahuan tentang farmakologi dan perbidanan.


DRESSAR GRADE III - setelah menamatkan latihan dari KKM didalam bidang kejururawatan,pembedahan,perubatan dan makmal maka dressar ini dikategorikan sebagai

Dressar Grade III. - beliau akan bekerja didalam wad dan makmal perubatan untuk menjalankan prosedur kejururawatan dan pemeriksaan slide asas.


DRESSAR GRADE II - dressar grade III ini dibenarkan untuk melanjutkan latihanya didalam bidang perubatan,pembedahan dan makmal perubatan. - sukatan matapelajaranya adalah lebih tinggi dan mereka dilatih didalam sains farmakologi selama 2 tahun. - diakhir latihan dressar grade III akan menduduki peperiksaan dan jika lulus beliau akan di kategorikan sebagai dressar grade II.


DRESSAR GRADE I - untuk mendapat dressar grade I ini dressar grade II dikehendaki untuk belajar ilmu perubatan,perbidanan,pembedahan,farmakologi dan makmal perubatan yang lebih tinggi. - diakhir latihan dressar grade II akan menduduki peperiksaan akhir dan jika berjaya beliau akan di kategorikan sebagai dressar grade I. - kesinambungan program pembelajaran dressar grade III hingga grade I akan memakan masa 6 tahun.


HOSPITAL ASSISTANT ( HA ) - sebelum kemerdekaan malaysia pada tahun 1957 nama 'DRESSAR' telah ditukarkan kepada HOSPITAL ASSISTANT (HA). - sekolah latihan pembantu hospital telah diwujudkan di Seremban Negeri Sembilan. - skop pekerjaan 'HA' telah diperluaskan dengan penempatan di klinik-klinik kesihatan dan unit- unit khas spt unit kecemasan,otopedik dll.


PEMBANTU PERUBATAN (MEDICAL ASSISTANT @ MA) - setelah sekian lama nama 'HA' digunakan maka KKM telah menukarkan nama jawatan ini kepada Pembantu Perubatan (Medical Assistant). - 4 buah kolej telah dibina untuk memenuhi permintaan 'MA' iaitu: - Kolej PP Seremban - Kolej PP Ulu Kinta - Kolej PP Alor Setar - Kolej PP Kuching - graduan lepasan kolej PP ini akan mendapat Diploma Pembantu Perubatan didalam tempoh latihan 3 tahun (teori & praktikal). - pihak swasta juga telah mengiktiraf jawatan PP ini dan ramai diantara PP yang bertugas di sektor swasta.

PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN ( ASSISTANT MEDICAL OFFICER @ AMO )
- Kerajaan telah bersetuju dan meluluskan gelaran jawatan yang baru bagi Pembantu Perubatan iaitu Penolong Pegawai Perubatan berkuatkuasa 20hb Mac 2007.
- Pertukaran gelaran ini hanyalah secara pentadbiran sahaja dan tidak melibatkan skim perkhidmatan.
- Semoga dengan ini dapat memberi peransang dan galakan untuk semua PPP untuk terus memajukan kerjaya dan prestasi mereka. - PPP dibahagikan kepada beberapa grade:
KUMPULAN SOKONGAN- PPP grade U29 - PPP grade U32 - PPP grade U36

KUMPULAN PENGURUSAN DAN PROFESIONAL
- PPP Grade U41
- PPP Grade U42
- PPP Grade U44
- PPP Grade U48
- PPP Grade U52
- PPP Grade U54- telah ramai PPP yang melanjutkan pelajaran diperingkat Universiti dan mendapat ijazah
- dengan ini diharap akan dapat meningkatkan mutu dan produktiviti PPP

1 umpatan atau pujian:

wearelearningparents berkata...

salam.nice blog

Catat Ulasan