Harry Potter dengan Azimat Maut

Author: .:: ApiSBudaKBaiK::. / Label:

Harry Potter dengan Azimat Maut

Permulaan buku kali ini memaparkan Lord Voldemort dan para Death Eater berada di pusat gerakan mereka iaitu di kediaman Lucius Malfoy. Mereka merancang untuk membunuh Harry Potter sebelum Harry dapat bersembunyi kembali. Voldemort telah membunuh tawanannya, Profesor Charity Burbage, guru Pengajian Muggle di Hogwarts, atas alasan pengajaran beliau memberikan pandangan positif kepada golongan Muggle (bukan keturunan ahli sihir) serta menggalakkan anjakan bagi golongan berdarah tulen untuk dihentikan.

Harry telah bersedia untuk melakukan perjalanannya dan beliau telah membaca wasiat Albus Dumbledore; dan diketahui bahawa ayah Dumbledore, Percival, adalah seorang yang benci akan golongan Muggle dan telah menyerang tiga orang Muggle (yang sebenarnya telah menyebabkan Ariana, adik Albus menjadi gila), dan meninggal dunia di Penjara Azkaban atas kejahatannya. Harry kemudian meyakinkan keluarga Dursley bahawa mereka harus segera meninggalkan rumah mereka untuk mengelakkan diri dari serangan para Death Eater setelah Harry mencecah umur dewasa. Keluarga Dursley kemudian lari menyembunyikan diri dengan kawalan sepasang ahli sihir setelah mereka membuat pengakuan bahawa mereka masih risau dan pedulikan Harry.

Bersama-sama dengan anggota Kumpulan Phoenix, Harry kemudian bertolak ke The Burrow. Dalam perjalanan itu mereka telah diserang oleh Voldemort dan Death Eaternya. Serangan tersebut telah menyebabkan Hedwig, burung hantu Harry telah terbunuh akibat terkena sumpahan pembunuh, George Weasley pula kehilangan sebelah telinganya akibat Sihir Sectumsempra dan Mad-Eye Moody pula dibunuh oleh Voldemort sendiri. Harry berjaya meloloskan diri daripada Voldemort yang mengejarnya setelah tongkat sakti milik Harry menghancurkan tongkat sakti yang dipinjam Voldemort dari Lucius dengan sendirinya. Kemudian, Harry mendapatkan tahu yang Voldemort telah menanyakan punca kejadian tersebut kepada En Ollivander, seorang pembuat tongkat sihir.

Beberapa hari kemudian, Menteri Sihir, Rufus Scrimgeour tiba di The Burrow dan memberikan beberapa barang peninggalan Dumbledore yang telah diwasiatkan untuk Harry dan rakan-rakannya, antaranya ialah: "Deluminator" (Pemadam Lampu) untuk Ron ; buku cerita The Tales of Beedle the Bard (Kisah Beedle Si Pujangga) iaitu mengenai buku cerita kanak-kanak untuk Hermione yang sebenarnya mempuyai maksud yang tersembunyi; dan pedang Godric Gryffindor dan Bola Snitch pertama yang ditangkap oleh Harry dalam perlawanan Qudditch pertamanya. Namun demikian, pedang tersebut tidak diserahkan kepada Harry kerana menurut Kementerian Sihir, pedang tersebut bukanlah milik Dumbledore. Ketiga-tiga mereka kemudiannya berusaha untuk mencari maksud tersirat di sebalik pemberian tersebut. Sehari kemudian, perkahwinan antara Fleur Delacour dan Bill Weasley berlangsung.

Pencarian bermula

Semasa majlis perkahwinan Bill Weasley dan Fleur Delacour, patronus milik Kingsley Shacklebolt telah muncul, menyatakan bahawa Rufus Scrimgeour, Menteri Sihir telah mati dan Kementerian Sihir kini berada di bawah kuasa Voldemort. Semasa para Death Eater semakin menghampiri Harry, Ron dan Hermione, ketiga-tiga mereka Ghaib dan mencari perlindungan di Nombor Dua Belas,Grimmauld Place . Di sana, Harry membuat kesimpulan bahawa adikSirius Black , Regulus Arcturus Black merupakan "R.A.B" yang membawa keluar loket Horcrux dari gua dalam Harry Potter dengan Putera Berdarah Kacukan . Hermione teringat semula bahawa beliau pernah terlihat seutas loket yang terdapat dalam barang-barangan milik Kreacher. Kreacher mendedahkan bahawa dialah yang bertanggungjawab meletakkan loket itu ke dalam gua tersebut untuk Voldemort, dan Regulus telah mati dalam usaha untuk mendapatkannya semula. Walaubagaimanapun, loket itu telah jatuh ke dalam genggaman Dolores Umbridge disebabkan ia telah dicuri oleh Mundungus Fletcher. Ketiga-tiga mereka telah memecah masuk ke dalam Kementerian Sihir dan menyamar dengan menggunakan Posyen Polijus untuk mendapatkan semula loket tersebut. Namun lokasi persembunyian mereka di Grimmauld Place telah terbongkar dan mereka terpaksa melarikan diri.

Mereka mendapat tahu bahawa Pedang Gryffindor yang terdapat di Gringotts merupakan satu replika. Harry perlu mencari pedang yang sebenar untuk memusnahkan Horcrux-Horcrux yang lain, namun Ron yang tertekan telah meninggalkan kumpulan tersebut. Harry dan Hermione cuba mencari pedang tersebut di Godric's Hollow. Di sana mereka telah diserang oleh Nagini dan Voldemort. Namun ketika mereka sedang menyelamatkan diri, Hermione secara tidak sengaja telah mematahkan tongkat sakti milik Harry.

Di dalam Hutan Dean, satu patronus rusa betina telah menunjukkan lokasi di mana terdapatnya pedang Gryffindor iaitu di dalam sebuah kolam berais. Semasa Harry cuba untuk mendapatkan pedang tersebut, loket Horcux yang berada di tengkuknya telah mencekik dirinya. Beliau diselamatkan oleh Ron yang kembali dengan membawa Deluminator dan memusnahkan loket tersebut dengan menggunakan pedang Gryffindor. Ron memberitahu mereka bahawa kini nama Voldemort merupakan satu Pantang: menyebut namanya akan mendedahkan lokasi si penyebut kepada pemburu yang dikenali sebagai Snatcher (Pencuri).

Azimat Maut


Ketiga-tiga mereka mendapat tahu daripada Xenophilius Lovegood, ayah Luna Lovegood bahawa simbol Grindelwald yang ditemui oleh mereka mewakili tiga objek Azimat Maut: "Elder Wand" (Tongkat Elder), "Resurrection Stone" (Batu Kebangkitan), dan Jubah Halimunan. Apabila ditanya mengenai ketiadaan Luna, Xenophilius memberitahu bahawa Death Eater telah menculik Luna sebagai membalas dendam kerana telah menyokong Harry Potter dalam majalahnya, The Quibbler . Disebabkan bimbang akan keselamatan Luna, beliau telah memanggil pihak kementerian bahawa ketiga-tiga mereka berada di sana, namun mereka telah berjaya melarikan diri.

Harry dapat merasakan bahawa Voldemort sedang mencari Tongkat Elder. Namun, Harry secara tidak sengaja telah menyebut nama Voldemort yang menyebabkan lokasi persembunyian mereka telah terdedah dan ditangkap oleh Pencuri lalu dikurung di rumah besar milik keluarga Malfoy bersama-sama Luna, Dean, Ollivander, dan Griphook. Penemuan pedang Gryffindor milik mereka membimbangkan Bellatrix Lestrange kerana beliau memikirkan bahawa mereka telah berjaya memecah masuk ke bilik keselamatan keluarganya di Bank Gringgotts, lalu beliau telah menyeksa Hermione untuk mendapatkan jawapannya. Dobby Muncul Tiba-Tiba dan menyelamatkan Luna, Dean dan Ollivander. Bunyi yang terhasil menyebabkan Peter Pettigrew pergi menyiasat. Beliau berjaya menangkap Harry namun beliau diingatkan oleh Harry bahawa beliau masih berhutang nyawa dengannya kerana Harry pernah menyelamatkannya dalam Harry Potter dengan Banduan Azkaban yang menyebabkan Peter untuk merengangkan genggamannya. Perbuatanya yang teragak-agak untuk membunuh Harry menyebabkan tangan perak yang dihadiahkan oleh Voldemort untuk mencekiknya hingga mati. Harry dan Ron segera bergegas ke bawah untuk menyelamatkan Hermione. Dobby muncul semula dan Ghaib ke kotej Bill dan Fleur Weasley, namun semasa mereka cuba melarikan diri, Bellatrix telah melemparkan pisau yang menyebabkan kematian Dobby.

Di kotej, Ollivander mengesahkan bahawa Tongkat Elder benar-benar wujud dan kuasa tongkat sakti tersebut boleh berpindah milik andainya penggunanya sekarang dikalahkan atau dilucutkan senjata. Tingkah laku Bellatrix yang sedikit meragukan berjaya meyakinkan mereka bahawa terdapat satu lagi Horcrux yang tersembunyi di bilik keselamatan milik keluarga Lestrange. Dibantu oleh Griphook yang menjadikan pedang Gryffindor sebagai upah, mereka berjaya memecah masuk ke Bank Gringotts dan mendapatkan sebuah lagi Horcrux iaitu Piala Hufflepuff. Namun, setelah mereka berjaya melepaskan diri, Griphook telah mengkhianati mereka dan membawa lari pedang Gryffindor. Sementara itu, Voldemort pula telah membuka makam Dumbledore dan mencuri Tongkat Elder yang Dumbledore perolehi daripada pertarungannya dengan seorang ahli sihir jahat, Gellert Grindelwald. Voldemort sedar yang Horcruxnya sedang dirosakkan; hubungan mindanya dengan Harry secara tidak sengaja telah mendedahkan satu lagi lokasi Horcrux yang berada di Hogwarts.

Peperangan Hogwarts

Ketiga-tiga mereka ke Hogsmeade, iaitu Aberforth Dumbledore menyeludup masuk mereka ke Hogwarts. Harry memberi amaran kepada staf-staf Hogwarts yang Voldemort akan datang menyerang sementara menunggu sekutu Hogwarts tiba.Harry mempelajari bahawa mahkota Ravenclaw adalah satu Horcrux, sementara Hermione memusnahkan piala Hufflepuff dengan taring Basilisk yang mereka peroleh dari Bilik Rahsia. Harry mengingat semula bahawa beliau pernah melihat mahkota tersebut dalam Bilik Keperluan dalam Harry Potter dengan Putera Berdarah Kacukan. Ketiga-tiga mereka walaubagaimanapun telah diserang oleh Malfoy, Crabbe dan Goyle. Crabbe yang cuai dalam penggunaan Sihir Fiendfyre yang digunakan untuk menyerang Harry, Ron, dan Hermione telah menyebabkan kematian dirinya sendiri dan memusnahkan mahkota tersebut.

Harry secara tidak sengaja telah menyelami minda Voldemort sekali lagi, yang menunjukkan mereka jalan ke arah Gubuk Menjerit. Setibanya di sana, mereka telah menyaksikan Voldemort membunuh Snape dengan menggunakan Nagini, dengan mempercayai bahawa dengan perbuatan itu akan menjadikan beliau tuan kepada Tongkat Elder. Semasa Snape hampir mati, beliau memberikan memori yang membuktikan kesetiaan beliau kepada Dumbledore, dimotivasikan oleh cinta seumur hidupnya terhadap Lily Potter kepada Harry. Ingatan itu telah mendedahkan perkara sebenar: Setelah disumpah oleh Horcux cincin Gaunt, Dumbledore yang malang telah mengarahkan Snape untuk membunuhnya, jika perlu, pada masa yang strategik. Didedahkan bahawa Snapelah yang membuat patronus rusa betina di dalam Hutan Dean. Memori tersebut turut mendedahkan bahawa Harry juga merupakan satu Horcrux.

Dalam keadaan terpaksa menerima hakikat bahawa beliau akan mati, Harry menghampiri kem Voldemort dalam Hutan Larangan. Sepanjang perjalanan, dia menemui Batu Kebangkitan di dalam bola Snitch untuk menyeru semangat ibu bapanya, Sirius Black dan Remus Lupin yang menenangkan dirinya dan menyediakan jalan yang selamat. Voldemort kemudiannya menyerang beliau dengan menggunakan Sumpahan Tidak Terampun Avada Kedavra. Terjaga di dalam dunia seperti dunia khayalan, Harry tidak pasti sama ada beliau masih hidup ataupun telah mati. Dumblelore kemudiannya muncul dan menerangkan bahawa Horcrux yang berada di dalam tubuhnya kini telah dimusnahkan. Beliau berkata Voldemort masih hidup kerana cebisan jiwanya masih ada yang bermakna Harry juga masih hidup kerana darahnya telah digunakan untuk membangkitkan semula Voldemort.

Harry kembali sedarkan diri, namun beliau telah berpura-pura mati. Voldemort mengarahkan Hagrid untuk mengangkat Harry ke Hogwarts sebagai satu trofi. Apabila Neville Longbottom menentang Voldemort, Topi Pengisih yang berada di atas kepalanya terbakar; yang menyebabkan beliau berjaya menarik keluar pedang Gryffindor dari topi tersebut lalu berjaya memenggal Nagini yang juga salah satu Horcux yang terakhir. Mengetahui bahawa dirinya merupakan tuan sebenar kepada Tongkat Elder, Harry mencabar Voldemort. Hal ini kerana, ketika Draco Malfoy melucutkan tongkat sakti milik Dumbledore dalam Harry Potter dengan Putera Berdarah Kacukan ini telah menjadikan draco sebagai tuan kepada Tongkat Elder. Namun, apabila Harry telah merampas tongkat sakti Malfoy, beliau secara tidak sengaja telah menjadi tuan kepada Tongkat Elder; Harry berjaya mendapatkan kesetiaan tongkat sakti tersebut apabila beliau berjaya menangkap tongkat sakti milik Draco. Voldemort menghasilkan Sumpahan Pembunuh ketika Harry melancarkan Sihir Expelliarmus, namun Tongkat Elder tersebut membalikkan semula sumpahan tersebut kepada Voldemort lalu membunuhnya.

Antara mereka yang terbunuh dalam peperangan ini ialah Fred Weasley, Remus Lupin, Nymphadora Tonks, Colin Creevey dan Bellatrix Lestrange. Harry memberitahu kepada potret Dumbledore yang beliau akan menyimpan Jubah Halimunan, tetapi Batu Kebangkitan kekal hilang dalam hutan sementara Tongkat Elder akan dipulangkan semula kepada makam Dumbledore di mana kuasanya akan terhapus jika Harry mati tanpa ditewaskan. Dumbledore mempersetujuinya. Sebelum memulangkan Tongkat Elder tersebut, beliau menggunakannya untuk membaiki tongkat sakti miliknya sendiri.

Epilog

19 tahun kemudian, Harry dan Ginny Weasley telah berkahwin dan mempunyai tiga orang anak iaitu : James, Albus Severus, dan Lily. Ron dan Hermione juga telah berkahwin dan mempunyai dua orang anak iaitu Rose dan Hugo. Keluarga-keluarga tersebut telah bertemu di Stesen King's Cross , di mana Albus yang gemuruh sedang bertolak ke Hogwarts sebagai pelajar tahun pertama. Anak angkat Harry, Teddy Lupin yang berusia 19 tahun, telah ditemui mencium Victoire Weasley (Anak perempuan Bill dan Fleur) di dalam gerabak keretapi. Teddy amat rapat dengan keluarga Potter , dengan Harry pernah berkata, "Beliau telahpun datang menghadiri makan malam empat kali seminggu." Harry ternampak Draco Malfoy dan isterinya dengan anak lelakinya Scorpius; Malfoy mengakui Harry dengan anggukan yang ringkas tetapi kasar sebelum berlalu pergi. Harry menenangkan Albus, yang ketakutan jika beliau dikisihkan ke Slytherin , dengan meberitahunya bahawa nama asal beliau berasal daripada Severus Snape , dan merupakan seorang ahli kumpulan Slytherin dan merupakan lelaki yang paling berani pernah beliau temui. Harry juga menambah bahawa Topi Pengisih turut mengisih seseorang ke kumpulan rumah yang disukai pelajar tersebut. Neville Longbottom kini merupakan profesor Herbologi Hogwarts dan merupakan kawan rapat Harry. Buku itu disudahkan dengan : The scar had not pained Harry for nineteen years. All was well. yang bermaksud "Parut tersebut tidak lagi pernah menyakiti Harry selama 19 tahun.Semua berada di dalam keadaan baik." Namun Harry sentiasa mengingati kejadian demi kejadian berkaitan dengan parutnya itu.

0 umpatan atau pujian:

Catat Ulasan