Asal Usul Pembantu Perubatan

Author: .:: ApiSBudaKBaiK::. / Label:

Dapatkah anda bayangkan suasana negara ketika zaman colonial British dahulu, ataupun ketika zaman pendudukan Jepun..bayangkan tahap kesihatan warga Malaya ketika itu bangaimana dengan segala kemudahan dan insfrastrukturnya..beralih pula di kampung2 dan di estet2 pedalaman..tiada hospital besar, tiada jalan raya, tiada kedai ubat dan tiada pula redicare..tapi kita herankan walaupun negara kita sebegitu namun tahap kesedaran kesihatan sudah ada di kalangan warga tempatan datuk, nenek malah moyang kita dikampung dapat hidup sejahtera..Kalau batuk, demam, selesema, kaki luka dan berdarah kita ke klinik kerajaan malah kalo nak bersunat/curcumcision pun kita ke klinik kerajaan..kalau jatuh pokok patah kaki kita pasang simen kat rumah sakit kerajaan (panggilan lama hospital)..siapa mereka hah yang duduk kat klinik dan rumah sakit tu..sedangkan bilangan doktor boleh dibilang dengan jari tangan mahupun kaki masa tu, nak cari pakar jauh sekali nun di singapura..tak pe biarkan persoalan itu bermain2 di minda anda……
Kita seharusnya berbangga dengan apa yang kita kecapi sekarang namun janganlah kita lupakan pada mereka, terutama kakitangan kerajaan yang amat berjasa pada pembangunan sumber manusia negara yang berkerja tanpa mengharapkan balasan.“Mak.. kaki Amin luka lah, Min nak jumpa dresser kat klinik” kata mak Amin“Min kalo Min dah pergi ke klinik tu bawaklah sekali adik2 Min tu cakap kat dresser tu adik dah dua hari demam, n then jangan lupa mintak ubat lebih sikit yek…”kata mak Amin. Petikan itu seringkali anda dengar sekiranya anda membesar pada zaman 50-an.“Kaki aku patah la Man, dresser tu cakap aku kena x-ray…ape benda aku pun tak tau..dah tengok x-ray baru di boleh simenkan kaki aku tu..satu lagi dresser tu tak bagi aku jumpa bomoh sebab aku bukan kena sampok rupanya..”kata Ali kepada Man “Ali2, mesin x-ray tu cam maner besar ker dia,sakit ker masa kita buat..setau aku kat daerah ni rumah sakit tu jer yang ada mesin tu…”sampok Ali lagi.. Satu lagi petikan mungkin pada awal 60 an dulu…Ketika tragedi kondominium runtuh di highland towers dahulu, kira2 sebelum tertubuhnya JPA3 dan SMART team. Siapa mereka ini yang berjaga siang dan malam sebagai first line team bagi kes2 kecemasan bencana negara. Ok, cukup kita bukan nak mendabik dada, tak dinafikan kepentingan JPA3 dan SMART team sekarang ni.. Pada dasarnya , dresser adalah salah satu panggilan untuk penolong pegawai perubatan sekarang. Pada am nya penggilan ini berubah mengikut peredaran kemajuan negara dan fungsi peranan tugasan profesion tersebut. Dari dresser ke pembantu rumah sakit kemudian pembantu hospital dan pembantu perubatan.
Malah, mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi sambil disaksikan mantan Menteri Kesihatan, Dato’ Chua Soi Lek telah mengumumkan skim bersepadu pembantu perubatan Malaysia ke jawatan baru kepada Penolong Pegawai Perubatan Malaysia. Apa kaitannya profesion ini dengan Malaysia. Kaitannya ialah Malaysia adalah satu2 negara dirantau ini masih memiliki profesion ini dan sebagai anak Malaysia haruslah berasa bangga dikenali sebagai Malaysian product’s cam kereta proton tu. Walaupun pada asalnya senior2 dresser diimport dari tanah jajahan syarikat hindia timur bagi menjaga kebajikan pekerja estet British. Dengan tertubuhnya kolej pertamanya di Seremban Negeri Sembilan dengan pengajarnya terdiri daripada Pakar Perubatan berpangkalan di London, England dan pegawai perubatan tempatan memantapkan tahap pengetahuan pelajar kolej. Kemudian kolej ini dikembangkan lagi di negeri Perak, Sarawak dan Kedah di bawah kelolaan pengarah dan pengajar tempatan. Pada era ini tugas penolong pegawai perubatan semakin mencabar.Ia berkehendakan setiap penjawatnya berfikir diluar kotak dan sentiasa bersedia untuk melakukan tugasan diluar bidang. Malah Penolong Pegawai Perubatan dialu-alukan memohon skim C41 bagi jawatan Pegawai Sains yang berkehendakan sarjana muda biomedic, biology, fizik, kimia dan setaraf dengannya. Satu lagi pilot study dari kementerian. Ada sesetengah pihak merasa rugi diatas pengisian tugas yang dahulunya dilakukan oleh pembantu perubatan seperti Dietitian, fisioterapi, juru x-ray, makmal perubatan, pembantu farmasi dan lain2 lagi memyebabkan pengecilan tugas. Namun bagi mereka yang berpandangan jauh dan berfikir di luar kotak ini bukan lah satu masalah pada profesion. Jangkauan jawatan seperti Pengarah Hospital dan JUSA A,B dan C haruslah difikirkan telahan pula 2 orang Pembantu Perubatan telah dilantik ke jawatan Pengarah Hospital dan ditempatkan di Sabah dan Sarawak.
Syabas pada mereka!! Keadaan negara yang sedang menuju kearah negara maju berkehendakan tahap penjagaan kesihatan bergerak seiring. Ini sudah pasti melibatkan kos penyelenggaraan yang tinggi. Bagi sesetengah jabatan ia terpaksa di swastakan.Mana tahu mungkin suatu masa KKM mensyaratkan setiap rakyat Malaysia memiliki insurans untuk mendapatkan rawatan kesihatan di klinik dan hospital kerajaan. Maka disitulah tugas anda sebagai Penolong Pegawai Perubatan di masa hadapan berhubung dengan masyarakat menyediakan kos yang efektif, murah, selamat dan selesa bagi pesakit anda. Kepada semua Penolong Pegawai Perubatan Malaysia syabas diucapkan pada anda dan rebut lah peluang yang sedang menanti anda itu..
p/s: rasa bangga menjadi M.A dari kelahiran K.P.P Seremban.......

0 umpatan atau pujian:

Catat Ulasan