Kisah Janda yang DAHAGA!!!!!

Author: .:: ApiSBudaKBaiK::. / Label:


Ada sebuah kisah mengenai seorang janda yang baru sahaja kematian suami. Hasnah namanya, seorang janda kaya yang baru sahaja kematian suaminya akibat kemalangan jalanraya akibat terhantuk pada bucu jalan akibat tergesa-gesa lalu terpijak kulit pisang berangan yang dicampak oleh seorang makhluk bernama manusia. Maka, tinggallah Hasnah keseorangan di rumah banglo mewah peninggalan arwah suaminya. Hasnah masih muda lagi (bergetah) dan mempunyai potongan badan yang cantik serta menggiurkan sesiapa sahaja yang memandang beliau.




Sejak kematian suaminya, beliau sentiasa diusik oleh jejaka-jejaka kampung yang sudah lama memendam rasa kepadanya. Sewaktu pulang dari pekan, kedai mahupun pabila menyidai kain di ampaian, bunyi -bunyian hampeh yang keluar dari mulut pemuda itu acapkali didengarinya. Makin hasnah hiraukan, makin menjadi-jadi miang mereka mengusik Hasnah. Namun begitu, Hasnah tidak pernah melayan karenah pemuda-pemuda kampung tersebut, kerana hatinya masih lagi merindui arwah suaminya. Peristiwa itu menjadi buah mulut makcik - makcik bermulut puaka yang sering mengumpat apabila apek penjual ikan datang. Di situlah sehari-hari tempat mereka melakukan kerja meng"hanjing" Hasnah.




"Ape kejadah semua ini" bisik hati Hasnah..
"Persetan semua yang ada di situ, bukannya mereka yang memberiku makan!!", bentak hati kecil Hasnah.
Lalu dengan hati berani, Hasnah me"nyaund" makcik-makcik itu..
"Assalamualaikum... makcik-makcik ni da sembahyang Asar ke belum? dari pagi saya keluar, sampai sekarang pun makcik ada lagi di sini... mesti Zohor pun terlepas kan??, betul tak tekaan saya??" dengan lancar Hasnah memberi tarbiyah kepada makcik-makcik tu. Memang molek benar Hasnah memberi nasihat kerana beliau pun sudah jelak dengan perangai orang kampung yang suka menghinanya. Apa, jika Hasnah berstatus janda, beliau perempuan murah? suka menggoda suami orang??, mitos lama yang melekat di benak wanita di kampung tempat Hasnah tinggal. Mitos yang akan diwarisi sehingga zaman-berzaman. Lalu, dengan muka yang mencecah ke lantai, makcik-makcik itu pun berlalu dengan wajah yang sugul akibat dek penangan mulut Hasnah yang berhati mulia memberikan tazkirah untuk mereka meninggalkan perbuatan keji itu. Sesungguhnya, syaitan ada dimana-mana untuk menyesatkan manusia.




Senja semakin larut ditelan oleh kehadiran malam. Waktu Maghrib sudah berlalu, kini diganti dengan waktu Isya'. Selepas solat, dia terus ke meja makan mengadap rezeki, di sudut hatinya masih membayangkan arwah suaminya yang selalu makan bersama-sama. Sekarang tinggallah Hasnah keseorangan, sunyi, sepi tanpa peneman disisi. Hasnah hanya makan lapan suapan, kerana tiada selera mengenangkan nasibnya yang keseorangan, seperti tanah yang gersang tanpa petani, seperti bunga yang kekeringan di waktu kemarau... Hasnah bingung... lalu, dibasuhnya tangan dan mengemas meja, lalu berangkat untuk tidur.




Ketika di bilik peraduan pun sama, masih teringat akan arwah suaminya.
Hasnah rindu benar dengan dengan arwah suaminya, Hasnah teringat kata-kata Jais yang memberikan pendapat yang bernas, tetapi ditolak separuh masak oleh Hasnah. "Hasnah, engkau kawenla ngan aku lepas kau abes edah.. nanti aku meminang engkau ye.. hehehe" ujar Jais. "Apa senang benar untukku lupakan suamiku? Oh tidak mungkin", sambil beliau mendengar lagu "Tak Mungkin Kerana Sayang"nyanyian Alyah, air matanya menitis...
Walaupun, hatinya berasa sepi ketika waktu ini. Lebih-lebih lagi di waktu malam. Rasa sepi hatinya tiada siapa yang tahu, tanpa diduga Hasnah terlelap....






Pada dinihari, kira-kira pukul 2 pagi, hujan lebat membasahi bumi dan dingin sekali. Beliau bangun dari katilnya, walaupun sejuk tetapi badannya terasa panas semacam, hangat, dahaga.. Hasnah terasa begitu dahaga sekali. Beliau bangun dan keluar dari bilik menuju bilik air... Hasnah menyelak kain batik yang dipakainya dan..........................




Setelah selesai membuang air kecil... Hasnah terus ke dapur..... sungguh terkejut Hasnah apabila di atas meja ada benda berwarna hitam dan bermata merah..




Silap Hasnah kerana tak "on' suis lampu.. setelah dipetiknya suis, Hasnah mendapati yang benda hitam itu adalah tikus cencorot.. dengan rasa takjub, tikus itu memulakan larian yang padu untuk melarikan diri dari Hasnah..





Sampai saja di dapur, beliau terus membuka peti ais dan mengambil sebotol air sejuk. Beliau tuang kedalam cawan dan meminumya.




Setelah meminum air tersebut, beliau kembali kedalam bilik dan menyambung tidur semula, tiba-tiba "kringgggg" jam loceng menunjukkan pukul 6, Hasnah pun bangun untuk menunaikan solat Subuh.....

Sekian. Terima Kasih.

Itulah kisah seorang janda yang dahaga.

Wah, sepenuh hati korang mambaca ekkk... Mentang2 lah Janda..haaahaa.. wakakaakakakaaaa....

0 umpatan atau pujian:

Catat Ulasan